Eipä ole ensimmäinen, eikä varmasti viimeinenkään kerta kun Windowsin päivityksien jälkeen saadaan huomata ettei kaikki mennyt ihan "putkeen" tain niin kuin "Strömsössä" Viime marraskuun päivityspaketin myötä tuli ongelmia DirectX -ohjelmointirajapintaa käyttäville asiakkaille - eli melkoisen suurelle joukolle. Tuon päivityksen myötä "kuprulle" menneen rajapinnan jälkeen alkoivatkin erityisesti näytönohjaimet temppuilemaan, tarjoaahan DirectX yhtenäisen rajapinnan mm. 3D-grafiikkaa, ääntä ja erilaisia ohjauslaitteita varten. Siis aika keskeisiä toiminnallisia kokonaisuuksia järjestelmien toimivuuden kannalta.
Ongelman poistamiseksi ei ole ns. oikotietä onneen, eli asia hoituisi automaattisesti uuden päivityspaketin avulla. Nyt täytyykin ottaa ns. lusikka käteen ja alkaa tekemään päivitystä ns. käsipelillä. No, onneksi Microsoft on tehnyt asian korjaamiseksi ohjeet, jotka löytyvät tästä. Tosin englannin kielellä, mutta kuitenkin. Kyseinen ongelma koskee niin uusinta Win11 kuin sen edeltäjää Win10 -järjestelmiä.
Isossa mittakaavassa tuo marraskuun päivitys oli kyllä suurempi "fiasko" kuin mitä on annettu ymmärtää. Tämän huomaa jo siinä, että Microsoft on auliisti yrittänyt avustaa ongelman korjaamisessa omilla ohjeistuksillaan kun se ei muutoin onnistuisi. Helpointahan olisi ollut korjata asia uudella korjauspäivityksellä ja asia olisi ollut "kunnossa" (?).
Mutta näillä mennään ja näiden kanssa on vain opittava tulemaan toimeen. Aina yhtä jännittävää mitä seuraavan päivityksen jälkeen työasemassa tapahtuu.
@ri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti