tiistai 24. tammikuuta 2023

Hyvin haukuttu ...

 


"Ei haukku haavaa tee ja....." Ja kyllähän se asiakas on aina oikeassa 🤔 Tämä toteamus tuli mieleen tuossa taannoin kun kävin päivittämässä ja korjaamassa erään "asiakkaan" tietokonetta tai paremminkin sanottuna ohjelmistoa. Siinä vaiheessa kun omat neuvot loppuivat ja kaupalliset osoittautuivat liian kalliiksi päätettiin koputella kepillä jäätä ja laittaa viestiä allekirjoittaneen pajalle.

No, aavistukseni osoittautuivat jälleen oikeaksi vaikka edellisestä käynnistä olikin jo vierähtänyt reilu 4 vuotta. Oli sentään säilyttänyt yhteystietoni, vaikka lupasi jo silloin olla enää häiritsemättä moisten asioiden osalta. "Aikansa kutakin ja silleen..."

Tällä kerralla kyse ei ollut mistään kovin vakavasta tai niin ainakin olin ymmärtävinäni: Windows oli saanut uudet päivitykset ja nyt ei enää kirjanpito-ohjelmisto suostunut toimimaan - sitä yrittäjän arkea kuten totesin 😏 Ehkä olisi pitänyt jättää toteamatta, näin jälkikäteen ajatellen.

No, ei muuta kuin "tuumasta toimeen" - pienen teknisen analyysin jälkeen voikin todeta, että joitakin laiteajureita tosiaankin puuttui järjestelmästä. Mutta oliko päivitys vienyt ne bittiavaruuteen vai oliko mahdollisesti käyttäjälle käynyt pieni "kupru" laitteiston osalta. No, tämä jäi näyttämättä toteen, eikä ollut edes tarkoituskaan udella asiaa sen enemmän.

Asiakirjaskannerin ja -tulostimen ajurit olivat ne tärkeimmät, jotka piti pelastaa. Laitteistohallinnasta ei laitteita löytynyt, eikä Windows osannut myöskään palauttaa ajureita "update" -palvelun kautta. Laitetoimittajan sivustolta löytyi erilaisia versioita ajureiden osalta, mutta eivät suostuneet asentumaan mikä mistäkin syystä. Lopulta kun kysyin asiaa, niin löydettiin arkistojen kätköistä laitteiden mukana tullut asennus ja ohje -cd-levy. No, sieltähän nuo ajurit ja muut kilkkeet löytyisivät helposti. Hieman, toki hirvitti kun levyn kannessa luki "Drivers for Mac, Windows XP ja Windows 2000" - ohjelmistoalustahan oli päivitetty Windows 10. 

Ohjelmat asentuivatkin hienosti - toki ne olivat asentuneet jo ennenkin, mutta ne tarvittavat ohjaimet laitteistojen käyttämiseksi puuttuivat yhä. Ei muuta kuin INF-tiedostoihin käsiksi ja sieltähän ne löytyivät, mutta Windows päättikin, että kyseisten ajureiden allekirjoitukset olivat väärät tai vanhentuneet, joten Windows ei niitä halunnut käyttää! Ei liene ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun tällaista tulee eteen. 

No, eipä hätää, koska ajurit olivat toimineet aiemmin, niin oikaistaan hieman tietoturvassa ja asennetaan vanhat ajurit uusilla allekirjoituksilla tai paremminkin käsketään Windowsia olemaan tarkastamatta allekirjoituksia asennuksessa. Tämähän on mahdollista koska Windowsia päivitetään ja testaillaan jatkuvasti erilaisilla ajureilla, eikä näitä uusia testattavia ole todellakaan vielä allekirjoitettu; vasta sitten kun ajurit tulevat hyväksytyksi, ne saavat oikeat allekirjoitukset ja löytyvät helposti myös update-sivuston kautta. Mutta, laitteita ja ajureita riittää - niin uusia kuin vanhojakin.

Ja kas kummaan - pari "näppäinoikotietä" ja uudelleen käynnistystä - jo lähtivät laitteet tulille. Toki samaan tilanteeseen olisi voitu päästä myös palauttamalla työasema tilanteeseen, jossa se oli ennen ajurit kadottanutta päivitystä, mutta kas kummaa. Työaseman omistaja ei ollut ottanut käyttöön Windowsin palautustoimintoa 😒 En antanut tästä nuhteita, vaikka hieman harmittikin.

Vajaan parituntisen askartelun jälkeen saatiin toiminnot palautettua ns. hyväksyttävästi. Kun kysyin tuota päivityspolitiikkaa, niin minulle kerrottiin että työasema on päällä käytännössä 24/7 -periaatteella ja päivityksetkin asentuvat automaattisesti - toki Windowsin tapaan laite pyytää käynnistämään itsensä uudelleen päivitysten lataamisen jälkeen. Pitää paikkansa -totesin.

Tälläkään kertaa kehuja tai maksua vaivan palkaksi oli turha odottaa; reilu ja rehti kädenpuristus riitti kuittaamaan käyntini. Toivotin työasemalle pitkää ikää ilman kiertäviä sähkökatkoja. Tiesin näet, että seuraavan käynnistyksen jälkeen työasema kadottaa jälleen kaikki allekirjoittamattomat ajurit ellei niitä mene taas erikseen asentamaan tai antamaan lupaa asennukselle. Koska asennuksella oli ns. "perävalotakuu" asiakkaan osalta, en asiasta enää erikseen maininnut. Nyt sitä seuraavaa puhelua tai viestiä odotellessa 😂 Onneksi puhelimeni hylkää vieraat ja tuntemattomat numerot lähes automaattisesti ja sähköpostisuodatinkin toimii monien osoitteiden osalta moitteettomasti.

Kevättä odotellessa....


@ri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 10

  FT8 yhteydet 11.12.2024 / SM-cup Keskiviikkona käytiin vuoden viimeinen FT8-cupin osakilpailu; järjestysnumeroltaan kymmenen (10). Marrask...