tiistai 31. tammikuuta 2023

GPS -häirinnästä ja vähän muustakin

 

GPS-härintä on/off 2014/07/29 kuva 1

Tänään on uutismedian vallannut melkoisen ajankohtainen aihe eli GPS-häirintä. YLE:n MOT kertoi aamun julkaisussaan kuinka maaliskuussa 2022 Savonlinnan kenttää lähestynyt matkustajakone ei voinut laskeutua kentälle, koska GPS-paikannus ei toiminut. Sama toistui vielä seuraavanakin päivänä. MOT sai hyvin dokumentoitua kyseisen tapahtuman analysoimalla ilmailun lentoliikennedataa häirintä ajalta. Saadun tiedon perusteella pystyttiin havainnoimaan se kuinka laaja-alaisesta häirinnästä on ollut kyse ja osin sekin mistä kyseinen häirintä on suoritettu. 

Monille on saattanut tulla yllätyksenä se, että kotimaan viranomaiset Traficom (Viestintävirasto) mukaan lukien ovat olleet erittäin varovaisia kommenteissaan häirinnästä. MOT onkin joutunut turvautumaan haastatteluissa ja asiantuntijalausunnoissa ulkomaisiin toimijoihin mm. Norjan ja USA:n suunnalta. Pohjois-Norjassahan tuo häirintä on ollut jatkuvampaa. 

Itsekin olen joutunut turvautumaan häirintäasioiden osalta vain omiin havaintoihin, koska häirintäilmoitukset luetaan luonnollisesti osaksi sitä signaalitiedustelu. jota Puolustusvoimat etupäässä harjoittaa, ja siihen liittyvä materiaali on luokiteltu lähtökohtaisesti salassa pidettäväksi (lue: turvallisuusluokka SALAINEN). Alla kuitenkin yksi mielenkiintoinen "keissi", jota ei ole turvaluokiteltu.

Vuonna 2014 (kuva 1) pidettiin hyötyliikennekuunteluun (Utility /EW) keskittynyt harjoitus, jossa olin mukana eräänlaisena teknisenä apurina. Savo-Karjalan suunnalla pidetyssä harjoituksessa tuli mieleen seurata myös GPS-signaaleja ja niihin liittyviä paikannusteknisiä asioita. Harjoituksen toisena päivänä huomasimme, ettei retkimallinen GPS-paikantimemme oikein suostunut löytämään paikkatietoa; 12 satelliittikanavaa olivat aina hetkellisesti päällä, kadotakseen pian. Tämän seurauksena saatu paikkatieto poikkesi pahimmillaan harjoituspaikasta useilla kymmenillä jopa sadoilla kilometreillä. Tosin paikkatieto palautui nopeasti kun "häiriöt" poistuivat. Koska sama ilmiö toistui muillakin harjoituksessa mukana olleista laitteista, voitiin laitteen tekninen vika sulkea pois laskuista.

Asia herätti sen verran mielenkiintoa jo tuolloin, että päätimme tehdä hieman tarkempaa tutkailua asian osalta muun toiminnan ohessa. Tuolloin ei käytössämme ollut vielä FlightRadar -palvelun tms. tarjoamaa lentokoneiden paikka tietoa eikä myöskään laivojen käyttämää (AIS) dataa. Mutta se mikä löytyi ja oli käytössä oli radioamatöörien käyttämä APRS (AutomatisPositionReportinSystem), jonka kautta radioamatöörit lähettävät paikkatietoa ja lyhytsanomia radiotiellä. 

Tuumasta toimeen: keräsimme APRS-palvelusta kaiken raakadatan Suomen mobiiliasemien eli ajoneuvojen osalta. Tämä on tärkeä huomioida, sillä ns. kiinteät asemat käyttävät sijaintitietonaan järjestelmään syötettävää kiinteää paikkatieto, joka ei tietysti muutu mihinkään. Sen sijaan ajoneuvot liikkuessaan ja ollessaan paikoillaankin päivittävät tietonsa GPS-satelliittien kautta. Eli juuri sillä kanavalla, johon mahdollinen häirintä kohdistuisi. Omien havaintojen lisäksi ajoimme mukaan hieman muutakin signaalitietoa päästäksemme käsitykseen mahdollisesta tapahtumasta GPS:n osalta.

Häiriöt alkoivat näkymään mittausdatassamme kello 11 jälkeen; tosin heikkona. Tuolloin ei vielä ollut suurtakaan häiriötä havaittavissa paikannustarkkuuksissa. Kello 16 mennessä häiriöhavaintojen määrä kasvoi siinä määrin, että myös GPS-tarkkuus käytännössä romahti kokonaan. Häiriötä signaalitasolla kesti noin reilu 4 tunnin ajan, jolloin paikannustarkkuus vaihteli ollen parhaimmillaan hyväksyttävät 5 metriä ja huonoimmillaan yli 50 km. Klo 20 mennessä tilanne oli ohitse ja satelliitit löytyivät nopeasti ja tarkkuus oli hyvä. Myös APRS-data liikkuvien asemien osalta oli palautunut normaaliksi. Pahimpien häiriöpiikkien aikana APRS-kartalla mm. Kaakkois-Suomessa liikkuneet ajoneuvot ajelivat joko Suomenlahdella tai rajan takana Laatokan ympäristössä.😄

GPS-häirinnästä kannattaa käydä lukaisemassa ELSO -killan mainio esitelmä.

Omana tarinanaan laitan myöhemmin havaintoja, kuinka ja miten suurvaltojen johtajia suojataan mm. GPS-häirintää käyttämällä. Testasimme ja kuulostelimme utility -liikennettä näiltäkin osin omalla EW-porukalla vuonna 2017 presidentti Putinin vieraillessa Savonlinnassa. 


@ri

😎🕸






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 5

  Työskenneltyjä kilpa-asemia FT8 sprint -kilpailusarjan kevätkauden päättävä osakilpailu päättyi juuri. Tälläkin kerralla asemia oli mukava...