Lennonjohto 26.2.2024 |
Tänään on raportoitu ilmailuun liittyvistä häiriötekijöistä: GPS-häirintä ja vallitseva sumu. Molemmat ovat perin hankalia ilmailulle, mutta eivät kuitenkaan aseta mitään ylitsepääsemätöntä estettä. Muistan toki muutama vuosi sitten istuneeni Lappeenrannan kentällä lentokoneessa, joka odotti lähtölupaa. Lupaa odoteltiin liki 2 tuntia kunnes pintanäkyvyys parani sen verran, että kone pääsi turvallisesti lentoon. Tänään kun näkyvyyttä on vajaa 200 metriä, eivät koneet nouse kentältä - tosin ei siellä taida olla lähtijöitäkään.
GPS-häirinnän osalta tuo itänaapuri häiritsee tarkoituksellisesti paikannussignaalia, kun pelkää droneiskuja Pietarin alueelle. Toki samalla tämä antaa hyvä syyn pitää yllä häirintäjärjestelmää ja kokeilla sen toimivuutta eri tavoin. Häirinnän painopisteet ovatkin viime viikkoina olleet täällä Kaakkois-Suomessa ja Pohjois-Suomessa.
Pohjoisessa toki halutaan turvata ja varmistaa pohjoisen laivaston tukikohdat, mutta myös aiheuttaa hieman hämmennystä maaliskuussa alkavaan NATO:n sotaharjoitukseen. Niin, ja eihän sitä varmaan tykätä rajan takana siitä kun noita signaalitiedustelukoneita lentää pitkin ja poikin itärajaa lähes päivittäin.
Ruuhkatilanteen osalta tuli tänään mielenkiintoinen havainto omalta FR24 -tutkalta, kun se ilmoitti useasta samanaikaisesta kohteesta. No, tarkistus osoitti, että kohteet olivat, kuinkas muutoin, Kiinan valtion rahtikoneita, jotka olivat osuvasti sattuneet pienenä ryppäänä havaintoikkunaan.
@ri
Kuusi rahtikonetta lentopinnoillaan |
Monipuolista kalusto liikkeellä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti