Vuodenvaihteessa olin vaimon kanssa reissunpäällä. Tällä kerralla matka suuntautuikin ihan isolle kirkolle eli Helsinkiin. Olihan siellä tiedossa edullinen majoitus sekä suuret ilotulitukset mm.
Matkasta päätettiin jo hyvissä ajoin syyskaudella, mikä mahdollisti matkakulujen vertaamisen eri matkustusmuotojen kesken ns. edullisten tarjousten siivittäminä.
Oman auton käyttö jätettiin kokonaan pois kuviosta, koska se olisi ollut selvästi kallein vaihtoehto, eikä kovin mukavakaan, koska siinä aina tarvitsee olla myös se kuski omasta takaa hi. Lisäksi pääkaupunkiseudulla on melkoisen tuhdit nuo parkkimaksut, mitkä lisäävät reilusti hintaa budjettiin.
Lappeenrannan lentokenttä on vielä hyvin hiljainen, joten lentomatka oli helposti poissuljettavissa, ja tuskin se olisi kovin kilpailukyinen ollutkaan hintahaitarissa.
Jäljelle jäi siis itse asiassa vain matkustaminen kiskoilla (VR) tai linja-autolla. VR:n tarjos ei päässyt kovinkaan lähelle edullisinta "bussitarjousta", vaikka olisi käytetty ns. edullisinta junavuoroa (yleensä se aamun ensimmäinen tai illan viimeinen heh..). Lisäksi näin talvellakin tuohon VR:n toimintaan liittyy melkoinen epävarmuustekijä aikataulujen osalta. Pakkanen ja lumi kun tahtovat sotkea aikataulut kerrassaan.
Kokonaisuuden kannalta edullisimmaksi vaihtoehdoksi muodostui tuo uusi linja-autoyhteys Onnibus.com:lla. Matka hintaa per henkilö muodostui vajaa 6 euroa suuntaansa varausmaksuineen, joka oli 1 euro. Lipun varaaminen nettipalvelun kautta oli helppoa ja toimivaa. Hinta ei kovin paha n. 250 km matkasta. Vertailun vuoksi taksimatka paikalliseen matkakeskukseen maksaa noin 20 euroa (11 km).
Bussi saapui hieman aikataulusta myöhässä, mutta syykin siihen selvisi pian bussiin noustua. Kuljettaja kertoi, että aikataulu oli laadittu ns. kesärajoitusten mukaisesti, jolloin pääsi Joensuustakin (bussin lähtöasema) laskettelemaan pitkä huikoset 100 km/h. Nyt tuo väli oli 80 km/h ja satasen nopeuteen päästiin käsiksi vasta Lappeenrannasta eteenpäin.
Epäilin etukäteen itse bussin täyttöasetetta, mutta bussin saapuessa huomasinkin, että ei kovin montaa tyhjää paikkaa jäänyt enää Kouvolassa tai Elimäellä täytettäväksi. 89 paikkaisen kaksikerroksisen bussin täyttöaste oli menomatkalla n.97 % ja paluumarssilla huikeat 100 %. Tämä varmasti rohkaisee yrittäjää pitämään linjaa aktiivisena pitempääkin.
Matkustusmukavuus bussissa oli ihan hyvä: penkillä mahtui hyvin olemaan, lämmitys/ilmastointi toimivat molemmissa kerroksissa ja suurena plussana oli hyvin toiminut langaton internet koko matkan ajan. Vielä kun bussilla pääsi suoraan Helsingin "sydämeen" Kamppiin, niin kaikki ainekset onnistuneelle matkalle olivat kasassa. Matka-ajaksikin muodostui vajaa 3 tuntia suuntaansa - turhia pysähdyksiä ei juuri ollut.
Lyhyesti luonnehdittuna siis: kokonaisedullista ja tasaista kyytiä, pikkurahalla kattavan WiFi-verkon äärellä.
Hyvää matkaa!!!
Matkasta päätettiin jo hyvissä ajoin syyskaudella, mikä mahdollisti matkakulujen vertaamisen eri matkustusmuotojen kesken ns. edullisten tarjousten siivittäminä.
Oman auton käyttö jätettiin kokonaan pois kuviosta, koska se olisi ollut selvästi kallein vaihtoehto, eikä kovin mukavakaan, koska siinä aina tarvitsee olla myös se kuski omasta takaa hi. Lisäksi pääkaupunkiseudulla on melkoisen tuhdit nuo parkkimaksut, mitkä lisäävät reilusti hintaa budjettiin.
Lappeenrannan lentokenttä on vielä hyvin hiljainen, joten lentomatka oli helposti poissuljettavissa, ja tuskin se olisi kovin kilpailukyinen ollutkaan hintahaitarissa.
Jäljelle jäi siis itse asiassa vain matkustaminen kiskoilla (VR) tai linja-autolla. VR:n tarjos ei päässyt kovinkaan lähelle edullisinta "bussitarjousta", vaikka olisi käytetty ns. edullisinta junavuoroa (yleensä se aamun ensimmäinen tai illan viimeinen heh..). Lisäksi näin talvellakin tuohon VR:n toimintaan liittyy melkoinen epävarmuustekijä aikataulujen osalta. Pakkanen ja lumi kun tahtovat sotkea aikataulut kerrassaan.
Kokonaisuuden kannalta edullisimmaksi vaihtoehdoksi muodostui tuo uusi linja-autoyhteys Onnibus.com:lla. Matka hintaa per henkilö muodostui vajaa 6 euroa suuntaansa varausmaksuineen, joka oli 1 euro. Lipun varaaminen nettipalvelun kautta oli helppoa ja toimivaa. Hinta ei kovin paha n. 250 km matkasta. Vertailun vuoksi taksimatka paikalliseen matkakeskukseen maksaa noin 20 euroa (11 km).
Bussi saapui hieman aikataulusta myöhässä, mutta syykin siihen selvisi pian bussiin noustua. Kuljettaja kertoi, että aikataulu oli laadittu ns. kesärajoitusten mukaisesti, jolloin pääsi Joensuustakin (bussin lähtöasema) laskettelemaan pitkä huikoset 100 km/h. Nyt tuo väli oli 80 km/h ja satasen nopeuteen päästiin käsiksi vasta Lappeenrannasta eteenpäin.
Epäilin etukäteen itse bussin täyttöasetetta, mutta bussin saapuessa huomasinkin, että ei kovin montaa tyhjää paikkaa jäänyt enää Kouvolassa tai Elimäellä täytettäväksi. 89 paikkaisen kaksikerroksisen bussin täyttöaste oli menomatkalla n.97 % ja paluumarssilla huikeat 100 %. Tämä varmasti rohkaisee yrittäjää pitämään linjaa aktiivisena pitempääkin.
Matkustusmukavuus bussissa oli ihan hyvä: penkillä mahtui hyvin olemaan, lämmitys/ilmastointi toimivat molemmissa kerroksissa ja suurena plussana oli hyvin toiminut langaton internet koko matkan ajan. Vielä kun bussilla pääsi suoraan Helsingin "sydämeen" Kamppiin, niin kaikki ainekset onnistuneelle matkalle olivat kasassa. Matka-ajaksikin muodostui vajaa 3 tuntia suuntaansa - turhia pysähdyksiä ei juuri ollut.
Lyhyesti luonnehdittuna siis: kokonaisedullista ja tasaista kyytiä, pikkurahalla kattavan WiFi-verkon äärellä.
Hyvää matkaa!!!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti