maanantai 4. tammikuuta 2010

Valtion rautatiet - tai mikä se nyt onkaan

Hyvää alkanutta vuotta tasapuolisesti kaikille lukijoille.

Ajattelin tässä vuodenvaihteen juhlahumun hälvetessä kommentoida ensitöikseen noita Viron kuulumisia, mutta etusijan veikin yllättäen tuo tuttu ja turvallinen VR.
Saamieni tietojen mukaan VR:llä pitäisi olla pitkät perinteet toimia täällä pohjoisen ilmanalassa. Käytännössä tuo ei vaan tunnu näkyvän missään. Yleensäkin heti lumen sataessa ja lämpötilan painuessa miinuksille alkaa junaliikenteessä sellainen sekoilu, että alta pois. Sama ilmiö toistuu itsepintaisesti vuodesta toiseen. Selityksiä on aina olemassa ja niitä on totuttu kuuntelemaan, mutta mikähän lienee se varsinainen totuus. Kuluvallakin viikolla pelkästään Karjalan radan junia on ollut yli 2 h myöhässä aikatauluistaan veturirikkojen takia. Ihmisiä on seisotettu kylmillä asemilla tuntikausia pakkasessa odottamassa mahdollista seuraavaa lähtöä jne.
Ja tämän aamuisena kukkasena vielä VR onnistui kalustollaan törmäilemään oikein kunnolla Helsingin ratapihalla. Onneksi taidettiin selvitä lähinnä materiaalitappioilla. Pahempaankin olisi ollut aineksia. Jarrut ovat aika tärkeät myös junissa - vai mitä?
Pitäisiköhän palata takaisin höyryveturikauteen, silläkin uhalla että tuo "ympäristöystävällisyys" hieman ekologisen jalanjäljen myötä kärsii. Mutta, olisi ainakin junat paremmin aikataulussaan.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että paljon arktisimmissa olosuhteissa, Siperiassa, toimiva junaliikenne toimii tietojen mukaan hyvin ja aikataulussaan. Neuvona: menkää VR:n ihmiset tutustumaan Siperiaan, kuinka junaliikennettä hoidetaan. Tämä neuvo ei maksa mitään - olkaa hyvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 10

  FT8 yhteydet 11.12.2024 / SM-cup Keskiviikkona käytiin vuoden viimeinen FT8-cupin osakilpailu; järjestysnumeroltaan kymmenen (10). Marrask...