perjantai 8. tammikuuta 2010

Kuluttajan kiusaksi

Pitää nostaa tässä ns. tapetille yksi, sangen tehokas myyntikikka tuolta huonekaluteollisuuden alalta. Nopeasti ajateltuna asiassa ei tunnu olevan mitään väärää, mutta loppupelissä onnellista kuluttajaa kyllä höynäytetään pahemman kerran.
Viime vuosien aikana on tullut vierailtua monissa ko. alan liikkeissä, ja tuntuu että jokaisessa on oivallettu tämä hieno "kuluttajat sisään" -kampanjointi. Asiahan menee näin:

  1. Tilataan, ostetaan, tehdään pieni erä erittäin huokeahintaista tuotetta; yleensä joku sohvakalusto, tv-tuoli tms.
  2. Laitetaan mainos medialle, jossa ilmoitetaan hienojen kuvien kera vielä, että nyt erittäin edullisesti saatavilla jne.
  3. Kuluttajan saapuessa ostoksille yleensä aletaan kertomus sillä, että tuo mainostuote on erittäin ohuesta kankaasta tai 2-luokan materiaaleista tehty. Kannattaa katsoa tätä samaa tuotetta, mutta paremmalla kankaalla. Hintaa toki on muutama satanen enemmän, mutta laadustahan kannattaa maksaa........
  4. Mikäli kaikesta huolimatta halutaan se nyt myymälästä loppu oleva "halpistuote", kerrotaan että tehtaan toimituksien mukaan menee useita viikkoja tahi kuukausia tuotteen saamiselle. => tässä vaiheessa kuluttaja joko marssii ulos liikkeestä (viisas ratkaisu) tai jää neuvottelemaan kalliimmasta vaihtoehdosta (vähemmän viisas ratkaisu)
Tämä esimerkki kuvaelma on tosi ja sattui eräässä Suomi-merkkisessä huonekaluliikkeessä. Kuten sanoin, myös muissa alan liikkeissä asia osataan.

Olkaapa valppaina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 10

  FT8 yhteydet 11.12.2024 / SM-cup Keskiviikkona käytiin vuoden viimeinen FT8-cupin osakilpailu; järjestysnumeroltaan kymmenen (10). Marrask...