tiistai 12. marraskuuta 2013

Liikennekulttuuria Mustolasta...

Kuvan ajoneuvo ei liity ao. tapauksiin.
Toukokuussa 2009 kirjoittelin paikallisesta liikennekulttuurista tällä foorumilla, joten nyt on sopiva hetki palata asiaan. Myös aamuinen Etelä-Saimaa lehti oli tehnyt ison jutun kaupungin vaarallisimmista risteyksistä ja liikennekulttuurista noin yleensäkin. En palaa kyseisen jutun yksityiskohtiin tässä, ne voi jokainen käydä lukemassa lehden sivuilta. Sen sijaan valoitan hieman tuota paikallista liikennekulttuuria, jota on päässyt seuraamaan ns. aitiopaikalta useiden vuosien ajan.
Toistaiseksi mitään pahempaa tilastoitavaa ei alueella ole autoilun tai ns. moottoriurheilun osalta päässyt tapahtumaan. Hyvä niin, vaikka lukuisia läheltäpiti -tilanteita on ollutkin. Mutta niitähän ei tilastoida.
Mustolan suunnalla noita suuria risteysalueita ei vielä toistaiseksi kovin montaa ole. Ehkä tuo valmistuva IKEA:n keskus tekee sitten tuohonkin määrään muutoksen, mutta se on sen ajan murhe sitten se.
Tähän olen listannut nuo suurimmat epäkohdat, jotka olen tilastoinut moottoriajoneuvojen käytöksen osalta (huom: syyllinen on kuitenkin useimmiten siellä ratin ja penkin välissä):


  1. Suuret ylinopeudet. Suurimmaksi osaksi alueella 30 km/h nopeusrajoitus!
  2. Väistämisvelvollisuuden huomiotta jättäminen.
  3. Kiellettyyn ajosuuntaan ajaminen.

1: alueelle (itäinen osa) tuli reilu vuosi sitten ns. aluenopeusrajoitus 30 km/h, joka on selvästi merkein ilmaistu. Tästä huolimatta noin 80 % autoilijoista ajaa yli 15 km/h ylinopeutta säännöllisesti. Räikeimmät päivästä toiseen reilusti yli 20 km/h yli sallitun. Kaasujalka tuntuu olevan herkässä tälläkin suunnalla ja sitten ei osata rakentaa sitä omaa päivittäistä ohjelmaa niin, ettei kiirettä pääsisi syntymään. 
Ikävä kyllä tähän kategoriaan pääsee mukaan myös ns. ammattiautoilijatkin. Edes koulutaksit eivät jaksa / ehdi noudattaa nopeusrajoituksia.

2: Mustolankatu ja Pitkäkatu "kätkee" varrelleen useita tasa-arvoisia risteyksiä. Nämä ovat sittenkin yhdessä ylinopeuksien kanssa ne kaikkein vaarallisimmat paikat. Risteykseen ajaessasi et voi olla mitenkään varma huomioiko se vasemmalta tuleva väistämisvelvollinen ollenkaan tilannetta - useimmiten ei! Näitä tilanteita näkee lähes päivittäin. 
Itse olen alkanut kohteliaasti antamaan pienen ääni- ja valomerkin kaikkein törkeimmille "suhareille".

3: Alueelta löytyy pari "kiellettyä ajosuuntaa" osoittavaa merkkiä, joita rikotaan joka päivä: toinen on Pitkäkadulta ylös mäkeen, kohti Saikkolaa menevä "yhdystie". Merkkien mukaan siitä ei pitäisi ylämäkeen ajaa ollenkaan, mutta näin vain tapahtuu. Ikävää on sekin, että ko. tietä käyttää lukuisat pienet opiskelijat, jotka tulevat Saikkolan suunnalta Mustolan kouluun. Vielä ei ole onneksi tömähtänyt.
Toinen merkki sijaitseekin sitten itse Mustolan koulukeskuksen yläkoululle vievän portin pielessä. Tätä merkkiä rikotaan niin yleisesti, että se on oikeastaan eräänlainen irvikuva: niin opettajat kuin paikalla vierailevat muutkin henkilöt. Antaa muuten harvinaisen hyvän kuvan liikennekäyttäytymisestä koulun oppilaille!

Tämän pitemmittä turinoitta tällä kertaa. Ehkä viimeistään parin vuoden kuluttua voidaan aiheeseen jälleen palata. Silloin on aineistoakin kertynyt lisää. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 10

  FT8 yhteydet 11.12.2024 / SM-cup Keskiviikkona käytiin vuoden viimeinen FT8-cupin osakilpailu; järjestysnumeroltaan kymmenen (10). Marrask...