keskiviikko 11. maaliskuuta 2020

Ilmavoimien HX-hävittäjähanke

Nyt kun viimein on saatu kaikki hävittäjäehdokkaat käymässä "näyttäytymässä" Suomessa, voi hieman heittää omaakin lusikkaa soppaan muutamin kommentein aiheesta. Itseäni on hämmästyttänyt melkoisesti se, että hankkeen ympärille ei ole ainakaan vielä muodostunut suurta mielipiteenvaihtoa tai somemylläkkää. Toki hävittäjätoimittajat ovat tuoneet tuotteitaan jopa korostuneesti esille eri tiedotusvälineissä ja maailmanlaajuinen trolliarmeija on myös huomannut ottaa osansa viestinnästä. Ilmeisesti ne tavalliset veronmaksajat ovat  tämän hankkeen osalta todenneet tilanteen olevan jo ns. valmiiksi taputeltu: koneet tullaan joka tapauksessa hankkimaan - päätös on jo tehty. Ainoa avoin kysymys lieneekin enää tuon hankittavan koneen malli. Aionkin tässä esittää rohkeasti oman arvioni siitä konemallista, joka lopulta tullaan hankkimaan. Arvion onnistumista onkin sitten mukava katsoa kun hankintapäätös nuijitaan vuonna 2021.

Ennen arviota on syytä tuoda esille muutamia taustoja, jotka vaikuttavat tehtävään hankintaa muodossa jos toisessa:

Hävittäjistä tehdyissä tarjouspyynnöissä hankinta jaettiin viiteen (5) osaan:

  1. Sotilaallinen huoltovarmuus: halutaan siis itsenäinen ja ulkopuolisesta avusta riippumaton järjestelmä, koska Suomi ei kuulu Natoon eikä Suomella ole puolustusliittoa Ruotsin kanssa (vielä)....
  2. Turvallisuuspolitiikka: konetyypin valinnalla luodaan selkeä indikaatio maailmalle siitä, halutaanko jatkossa(kin) pelata Naton pelimerkeillä vai ollaan valmiit ottamaan yleiseurooppalainen malli tai ihan Pohjoismaalainen.
  3. Teollinen yhteistyö: vastakauppoja, investointeja jne. Hankkeen hävittäjien loppukokoonpanon pitäisi tapahtua Suomessa!
  4. Hinta: julkisesti on jo kritisoitu sitä, että HX-hankkeessa ei sovelleta kustannus-hyötyanalyysiä eli Suomi voi hankkia hävittäjän, joka on miljardeja kalliimpi, mutta vain vähän kilpailun hävinnyttä suorituskykyisempi.
  5. Hävittäjän suorituskyky: tälle argumentille annetaan ja pitääkin antaa paljon painoarvoa valinnassa. 
Ehdolla olevat koneet lyhyesti:

  1. Boeing F/A-18 Super Hornet (USA)
  2. Dassault Rafale (Ranska)
  3. Euroighter Typhoon (Iso-Britania)
  4. Lockheed Martin F-35 (USA)
  5. Saab JAS Gripen NG (Ruotsi)


Oma "hajatelma" hankittavasta hävittäjästä 2021:

  1. Hävittäjän tulee olla ns. NATO-yhteensopiva kaikilta osin. Suomi haluaa rakentaa jatkossakin omaa turvallisuuspolitiikkaa NATO:n kumppanuussopimuksen velvoitteiden mukaisesti.
  2. Suorituskyky tulee luonnollisesti olla erittäin hyvä ja erityiset pisteet pitäisi antaa hävittäjän ja koko järjestelmän ELSO-osioille; niin häive kuin häirintätoimintojen osalta
  3. Hävittäjän täytyy pystyä tukeutumaan tarvittaessa ns. maantietukikohtiin, eli hävittäjän on kyettävä käyttämään nousussa ja laskussa lyhyitä kiitoratoja!!!
  4. Hinta ja vastakaupat oikeassa suhteessa.

Näillä perusteilla näen, että loppusuoralla on oikeastaan vain kaksi todellista kanditaattia: F-18 Super Hornet ja F-35 Lightning II - molemmat siis yllättäen USA:sta.

Näistä kahdesta tuo F-35 pudonnee pois, kalliin hinnan ja koneessa vieläkin ilmenneiden ns. "lastentautien" osalta. Jäljelle jääkin F-18 Super Hornet ja sen rinnalla kaupattava Growler (ELSO-kone). Tämä jatkaa hyvin nykyisen Hornet-kaluston perimää. Saadaan tuttu ja luotettava kone käyttöön. Hävittäjä toimii myös hyvin lyhyiltä kiitoradoilta (muualtakin kuin lentotukialuksilta).....


F-18 Super Hornet + Growler

Palaan päätelmään viimeistään hankintapäätöksen jälkeen. Sitä ennen "ampukaa väite alas" tai nimetkää parempi kanditaatti perusteluineen......


...-.- ✈✈✈


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kirjahyllyyn täytettä jälleen

Kirjoittajat ja kustantamot ovat olleet aktiivisia ja tuoneet markkinoille pitkin kevättä mielenkiintoisia kirjoja niin Ukrainan tapahtumiin...