keskiviikko 7. lokakuuta 2020

Nettiyhteydet pätkii - ei pätki - pätkii......

 

Todennettua datansiirtoa ADSL-liittymässäni

Nyt kun eletään tätä "uutta normaalia" ja erilaisten etäyhteyksien käyttö korostuu niin työssä kuin arjessa, on tärkeää, että yhteydet pelaavat luotettavasti. Yllättävän hyvinhän tämän etätyöbuumin tuomasta nettikuormituksesta ollaan selvittykin - suurempia pullonkauloja ei ole päässyt syntymään. Kaistaa on riittänyt kaikille tarvitsijoille - näin ainakin on annettu ymmärtää. Toki pientä sopeutumista tämä on vaatinut käyttäjiltä, sillä monin paikoin on videon ja kuvien siirto etäyhteyksien päästä rajoitettu organisaatiokohtaisesti samoin kuin on tarkoin ohjeistettu muutoinkin internetin käyttöä työpaikkojen ulkopuolelta. 

Itse törmäsin vaihteeksi netin "tökkimiseen" loppukesästä. Huomasin yllättäen että viiveet (ping) kasvoivat yllättävän suuriksi ja tehtyjen mittausten perusteella varattu 8 Mb:n laajakaista oli kutistunut 1 Mb:iin. Tuon kutistuneet ja hidastuneet kaistan kun sitten jakoi useamman työaseman ja toisinaan vielä "näköradionkin"kanssa, oli akuutti palvelunesto saatu aikaiseksi. 

Operaattorin vikapalvelusta ei löytynyt mitään tietoa mahdollisista ongelmista, mutta juuri kun oli aikeissa taas nostaa luuria ja kehua operaattorin helpdeskin tulikin kännykkään tekstiviesti, että verkossa suoritetaan huoltotyötä, jonka johdosta yhteydet saattavat katketa useaksi tuniksi. Tämä lupasi hyvää, jotain oli siis tekeillä.

Huoltokatko oli ja meni, mutta liittymä ei muuttunut nopeammaksi, mutta ei onneksi enää hitaammaksikaan. Täytyi alkaa taas purkaa ongelmavyyhtiä asian selvittämiseksi. Kokemuksesta tiesin, että asiat kannattaa tarkastaa ensiksi ns. kotikentällä, koska helpdesk kysyy kuitenkin niistä. Eipä siinä muuta kuin katsomaan löytyykö reitittimeen uusia ajureita. Ei löytynyt - kaikki olivat ajantasalla. Eikä tuo reititinkään ollut vielä kovin vanha fyysiseltä iältäänkään. Asian olisi pitänyt olla kunnossa, mutta ei ihan kaikilta osin.

Eilen illalla otin tietoisen riskin ja aloin tarkastelemaan tuota operaattorin ADSL-modeemia. Led-valojen perusteella kaikki näytti toimivan oikein hyvin - vihreää poltti. No, meni syteen tai saveen - otin tietokoneelta yhteyden modeemipurkkiin ja hieman hämmästelin kun siellä ohjelmistopäivitys oli tehty paljon ennen suoritettua huoltotyötä. Saadun informaation mukaan tuo ohjelmisto pitäisi päivittyä automaattisesti operaattorin toimesta.

Eipä siinä muuta kuin etsin tuoreimman päivityspaketin modeemiin, asensin sen tulille ja tarkastin vielä, että rasti oli kohdassa "lataa ja asenna päivitykset automaattisesti". Modeemin käynnistyksen jälkeen noin 5 min kuluttua alkoikin testimittauksissa näkyä tutumpia lukuja 8.1 Mb/ 1 Mb (lataus siis 8 Mb ja datan siirto verkkoon 1 Mb).

Kannattaa siis käyttää nettilaitteet aina ns. virrattomassa tilassa operaattoreiden ilmoittamien huoltotöiden jälkeen, vaikka laitteet eivät vikoja ilmoittelisikaan.

Toistaiseksi kukaan operaattoreista ei ole suostunut asuinalueelleni tuomaan valokuitua nopeiden yhteyksien takaamiseksi. Myös käytettävät 3/4G -signaalit ovat hieman vaimentuneita, eivätkä varsinkaan ilta-aikaan ja viikonloppuisin tarjoa lähellekään sitä tiedonsiirtonopeutta mitä yleensä lupaillaan. 5G on varmasti vielä vaativampi tuon signaalin suhteen ja tarkoittaisi uutta terästornia, jos sitä aiottaisiin hyödyntää tehokkaasti. Uusia tekniikoida odotellessa jatketaan vääntöä tuon vanhan kuparin eli ADSL:n kanssa 😅


Näin meillä Mustolassa


PS. käytetyn operaattorin nimi on jätetty tarkoituksella pois tekstistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 10

  FT8 yhteydet 11.12.2024 / SM-cup Keskiviikkona käytiin vuoden viimeinen FT8-cupin osakilpailu; järjestysnumeroltaan kymmenen (10). Marrask...