"
Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa", joka kertoo viranomaiselle missä autoa on ajettu. Lisäksi se voi paljastaa muun muassa kuljettajan ajotavan. " (YLE:n uutisointia 3.1.2017)
Tälle aamulle on ollut mielenkiintoista seurata aamun uutisointia valtakunnan verkossa ajoneuvojen seurantalaitteisiin liittyen. Uutisointia ja sen taustoja tarkemmin tuntematta, voisi luulla että kysessää on todellakin suuri "keksintö". Keksintönähän tuo ajoneuvojen paikkaseuranta on kyllä hyvinkin hieno keksintö, mutta sehän on ollut jo käytössä tuhansissa ajoneuvoissa 1990-luvulta lähtien! Eli aivan uudesta tekniikasta ei ole kyse. Itsellänikin GPS-seuranta mobiilissani on ollut käytössä jo vuodesta 1998.
Radioamatöörit ovat "valjastaneet" paikkatiedon käyttöönsä jo niinkin varhain kuin 1984, jolloin yhdysvaltalainen radioamatööri (Bob Bruninga, WB4APR) alkoi toteuttamaan ajatuksiaan mm. paikkatiedon siirtämiseksi radion välityksellä. Kehittelytyö vei tietysti oman aikansa ja oikeastaan vasta 1990-luvulle tultaessa, kun päivänvalon näki "Mic-e mikroprosessoripiiri" 1994, teki APRS (Automatic Position Reporting System) läpimurron. Mic-e -piirisarjan avulla paikkatiedon lähettäminen voitiin liittää helposti minkä tahansa radiolaitteen mikrofoniin. Ja eipä aikaakaan, kun APRS:n ympärille muodostui iso verkosto paikkatietoa käyttäviä asemia: pian oli netin vallankumouksen myötä helposti katsottavissa kartoilta missä radioasemat sijaitsivat ja etenkin kuin autot, mopot, polkupyörät, kanootit, veneet jne, jne... liikkuivat maailmalla. Tähän "kelkkaan" tuli itsekin aikoinaan hypättyä.
Suuri hyppäys paikkatiedon hyödyntämisessä tapahtui 2000-luvun alussa, kun tahallinen häirintä poistettiin satelliittijärjestelmästä ja samalla kaupallisilta valmistajilta tuli valmiita radiolaitteita APRS-osineen, sekä erilaisia osia rakentajille tuli edullisesti saataville.
Kenwood oli yksi ensimmäisistä kaupallisista radiolaitevalmistajista, joka toi 1998 markkinoille ensimmäiset, toimivat, käsiradiot, joissa oli mukana mm. APRS. Itsellänikin on vielä tuolta ajalta käytössä niin Kenwoodin käsiradio kuin ajoneuvoon suunniteltu hieman suurempi radio. Ohjelmallisestihan radiot voi määrittää niin että, ne eivät lähetä paikkatietoa ollenkaan, paikkatieto lähetetään aina tangettia painettaessa tai paikkatieto lähetetään automaattisesti ohjelmoidun aikavakion puitteissa.
1990-luvulla tarjoutui tilaisuus tutustua tuolloin kehitteillä olevaan viranomaisradioverkon viestikalustoon, joka paremmin tunnetaan sanasta VIRVE. Tuolloin laitetesteissä ollutta laitetta tuli kokeilla myös paikkatiedon välittämiseen. Laitteissa itsessäänhän ei ollut mitään keinoa lähettää automaattisesti radio paikkaa, muutoin kuin operaattorin itsensä ilmoittamana. Olikin aika vaihtaa mikrofonia ja kokeilla Mic-e:n toimivuutta.
Kaksi mielenkiintoista testiä ehdittiin suorittamaan paikkatiedon puitteissa: ensimmäisessä tapauksessa saatiin paikkatieto siirtymään satelliitin kautta Englantiin ja toisessa tapauksessa Immolan lentokentän ympärillä olleen suunnistusradan testijuoksijaa seurattiin APRS:n avulla. Olisikohan ollut liki ensimmäinen kerta kun suunnistajaa seurattiin reaaliajassa. Tänäänhän tuo tekniikka on jo olennainen osa suurempia suunnistuskilpailuja.
YLE:n uutisoinnissa ollutta kuvaa tarkastellessa ei voi kuin ihmetellä kuin samanlaiseen ratkaisuun ovat insinöörit päätyneet kanssani. Tuossa GPS-tracker -kuvassa tuo mustalaatikko liitäntöineen ja kooltaan on hyvin samaa "kaliiberia". SIM-korttipaikkaa tässä ei ole, koska tarkoitus onkin lähettää paikkatieto radioamatöörien avoimeen viestiverkkoon. Samoin tuolle GPS-antennille on oma liitäntä, koska tarkoitus on saada ulkoisen antennin kautta tarkka paikkatieto hankalissakin olosuhteissa.
Niille, jotka ovat kiinnostuneet seuraamaan niin radioamatöörien kuin laivojenkin liikkeitä, voi suositella käyntiä sivustolla www.aprs.fi Lentokoneiden liikkeitä sivustolta ei löydy, mutta niillekin löytyy omat seurantasivustonsa. Tosin, joskus aina aprs-lähetin on aktiivisena myös ilma-aluksissakin, joten mielenkiintoisia yllätyksiä voi kartalta löytää.
Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa", joka kertoo viranomaiselle missä autoa on ajettu. Lisäksi se voi paljastaa muun muassa kuljettajan ajotavan. " (YLE:n uutisointia 3.1.2017)
Tälle aamulle on ollut mielenkiintoista seurata aamun uutisointia valtakunnan verkossa ajoneuvojen seurantalaitteisiin liittyen. Uutisointia ja sen taustoja tarkemmin tuntematta, voisi luulla että kysessää on todellakin suuri "keksintö". Keksintönähän tuo ajoneuvojen paikkaseuranta on kyllä hyvinkin hieno keksintö, mutta sehän on ollut jo käytössä tuhansissa ajoneuvoissa 1990-luvulta lähtien! Eli aivan uudesta tekniikasta ei ole kyse. Itsellänikin GPS-seuranta mobiilissani on ollut käytössä jo vuodesta 1998.
Radioamatöörit ovat "valjastaneet" paikkatiedon käyttöönsä jo niinkin varhain kuin 1984, jolloin yhdysvaltalainen radioamatööri (Bob Bruninga, WB4APR) alkoi toteuttamaan ajatuksiaan mm. paikkatiedon siirtämiseksi radion välityksellä. Kehittelytyö vei tietysti oman aikansa ja oikeastaan vasta 1990-luvulle tultaessa, kun päivänvalon näki "Mic-e mikroprosessoripiiri" 1994, teki APRS (Automatic Position Reporting System) läpimurron. Mic-e -piirisarjan avulla paikkatiedon lähettäminen voitiin liittää helposti minkä tahansa radiolaitteen mikrofoniin. Ja eipä aikaakaan, kun APRS:n ympärille muodostui iso verkosto paikkatietoa käyttäviä asemia: pian oli netin vallankumouksen myötä helposti katsottavissa kartoilta missä radioasemat sijaitsivat ja etenkin kuin autot, mopot, polkupyörät, kanootit, veneet jne, jne... liikkuivat maailmalla. Tähän "kelkkaan" tuli itsekin aikoinaan hypättyä.
Suuri hyppäys paikkatiedon hyödyntämisessä tapahtui 2000-luvun alussa, kun tahallinen häirintä poistettiin satelliittijärjestelmästä ja samalla kaupallisilta valmistajilta tuli valmiita radiolaitteita APRS-osineen, sekä erilaisia osia rakentajille tuli edullisesti saataville.
Kenwood oli yksi ensimmäisistä kaupallisista radiolaitevalmistajista, joka toi 1998 markkinoille ensimmäiset, toimivat, käsiradiot, joissa oli mukana mm. APRS. Itsellänikin on vielä tuolta ajalta käytössä niin Kenwoodin käsiradio kuin ajoneuvoon suunniteltu hieman suurempi radio. Ohjelmallisestihan radiot voi määrittää niin että, ne eivät lähetä paikkatietoa ollenkaan, paikkatieto lähetetään aina tangettia painettaessa tai paikkatieto lähetetään automaattisesti ohjelmoidun aikavakion puitteissa.
1990-luvulla tarjoutui tilaisuus tutustua tuolloin kehitteillä olevaan viranomaisradioverkon viestikalustoon, joka paremmin tunnetaan sanasta VIRVE. Tuolloin laitetesteissä ollutta laitetta tuli kokeilla myös paikkatiedon välittämiseen. Laitteissa itsessäänhän ei ollut mitään keinoa lähettää automaattisesti radio paikkaa, muutoin kuin operaattorin itsensä ilmoittamana. Olikin aika vaihtaa mikrofonia ja kokeilla Mic-e:n toimivuutta.
Kaksi mielenkiintoista testiä ehdittiin suorittamaan paikkatiedon puitteissa: ensimmäisessä tapauksessa saatiin paikkatieto siirtymään satelliitin kautta Englantiin ja toisessa tapauksessa Immolan lentokentän ympärillä olleen suunnistusradan testijuoksijaa seurattiin APRS:n avulla. Olisikohan ollut liki ensimmäinen kerta kun suunnistajaa seurattiin reaaliajassa. Tänäänhän tuo tekniikka on jo olennainen osa suurempia suunnistuskilpailuja.
YLE:n uutisoinnissa ollutta kuvaa tarkastellessa ei voi kuin ihmetellä kuin samanlaiseen ratkaisuun ovat insinöörit päätyneet kanssani. Tuossa GPS-tracker -kuvassa tuo mustalaatikko liitäntöineen ja kooltaan on hyvin samaa "kaliiberia". SIM-korttipaikkaa tässä ei ole, koska tarkoitus onkin lähettää paikkatieto radioamatöörien avoimeen viestiverkkoon. Samoin tuolle GPS-antennille on oma liitäntä, koska tarkoitus on saada ulkoisen antennin kautta tarkka paikkatieto hankalissakin olosuhteissa.
Niille, jotka ovat kiinnostuneet seuraamaan niin radioamatöörien kuin laivojenkin liikkeitä, voi suositella käyntiä sivustolla www.aprs.fi Lentokoneiden liikkeitä sivustolta ei löydy, mutta niillekin löytyy omat seurantasivustonsa. Tosin, joskus aina aprs-lähetin on aktiivisena myös ilma-aluksissakin, joten mielenkiintoisia yllätyksiä voi kartalta löytää.
GPS-tracker vm. 1998- |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti