keskiviikko 17. kesäkuuta 2020

Lento-osasto Kuhlmey:n jalanjäljillä Immolassa


Tällä päivämäärällä, 17.6, saapui vuonna 1944 Lento-osasto Kuhlmey Immolan lentokentälle tukemaan Suomen ponnisteluja sodassa suurvaltavihollista vastaan Jatkososdan loppuhuipennuksessa. Tähän lentävään "taistelunyrkkiin" kuului kerrallaan noin 70 lentokonetta. Tarkkaa määrää ei voida sanoa, koska määrä vaihteli luonnollisesti taisteluissa koettujen menetysten, saatujen täydennysten ja joukkojen siirtojen mukaan.

Lento-osasto saapui siis Immolan kentälle 17. kesäkuuta. Koko kenttä luovutettiin tuolloin osaston käyttöön. Lento-osasto nimi tulee osaston komentajan, everstiluutnantti Kurt Kuhlmeyn mukaan. Osasto toimi aktiivisesti koko vahvuudellaan reilun kuukauden. Kun suurhyökkäys Karjalankannaksella saatiin pysähtymään, palasi lento-osasto tukemaan Saksan taistelua kotimaassaan.

Immolan komennuksen aikana osasto Kuhlmey suorittei yhteensä 1242 taistelulentoa pudottaen 577 tonnia pommeja. Operaation aikana surmansa sai 23 osaston lentäjää, jonka lisäksi 24 haavoittui taisteluissa. Lentävän kaluston konemenetyksiä kirjattiin vain 27 kpl. Lento-osaston toiminnasta oli suuri apu Suomen puolustukselle, sillä osasto kaksinkertaisti hävittäjävahvuuden Karjalankannaksella ja avusti Suomen ilmavoimia haastamaan Neuvostoliiton ilma-armadan.

Asian taustoittamiseksi löytyy internetistä runsaasti materiaalia hakusanoilla Lento-osasto Kuhlmey, joten sitä on turha kerrata erikseen tässä. Ja mikäli asia alkaa kiinnostamaan todella paljon löytyy aiheesta hieno kirjallinen selvitys: Lento-osasto Kuhlmey, Saksan Luftwaffe Suomen tukena kesällä 1944. Hannu Valtosen kirjoittama teos on osana Keski-Suomen Ilmailumuseon julkaisusarjaa, numerolla 2.

Kävin itse tässä tuoreeltaan Lento-osasto Kuhlmeyn saapumisen vuosipäivänä tarkastamassa, miltä tuo Immolan kenttä ympäristöineen näyttää tänään. Alla hieman kuvasarjaa, kommentteineen aiheesta:

Lento-osasto Kuhlmeyn muistokivi Immolan lentokentällä paljastettiin 23.heinäkuuta 1994. Kivi sijaitsee aivan lentokentän laidalla ja löytyy ilmailukerholle vievän tien varrelta.

Lento-osasto Kuhlmeyn muistokivi



Taistelussa kaatuneet lento-osaston jäsenet

Lento-osasto Kuhlmeyn toimintaa kattavasti käsittelevä teos vuodelta 1991. Myös Immolan historiaa käsittelevässä kirjassa on paljon mielenkiintoista asiaa etenkin alueen rakennushistorian osalta.
ISBN: 951-95688-1-6
Markus Mannisen Senaattikiinteistöille kokoama julkaisu Immolan rakennushistoriasta ja nykytilasta tarjoaa mainion kattauksen alueen historiasta. Julkaisussa on erittäin runsas kuvitus. (ISBN 978-952-7062-60-9). Julkaisusta on ollut tarjolla myös ns. PDF-painos internetin verkkopalveluissa.
..


Sotilasalueen aitojen sisäpuolelta löytyy muutamia kohdekuvauksia opastauluineen. Näille kohteille lienee pääsy joskus jatkossa kun alueen rakennustyöt ovat ohitse ja Rajamuseo palautuu normaaliin toimintaan uusissa tiloissa. 



Opas- ja infokyltti lentohallien maastossa

Opas- ja infokyltti Stugan suoja-asemassa
Lentokentän ympäristössä on paikoin havaittavissa vielä selvästi erilaisia suojarakenteita, jotka ovat toimineen sirpalesuojina sinne pysäköidylle kalustolle ja henkilökunnalle.

Yksi monista vielä maastossa näkyvistä suoja-asemista lentokentän ympäristössä.


Polttoaineen jakeluasema/pumppaamo.....
Vanhoja, osin peruskorjattuja lentokonesuojia (halleja) on edelleen käytössä. Osassa näkyy vielä sodan aiheuttamat vauriot erittäin selvästi. Kuvassa alla jatkosodan aikana Kenttälentovarikko 1:n käytössä ollut halli n:o 2, jonka keskiosa tuhoutui osittain pommituksessa heinäkuussa 1944. Rakennuksen länsipäädyssä toimii nykyään Imatran ilmailukerho ja rakennuksen itäpääty kunnostettiin 1960-luvun alussa rajavartiolaitioksen helikopterihalliksi.

Läntinen lentokonehalli.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

FT8 SM-sprint, osa 5

  Työskenneltyjä kilpa-asemia FT8 sprint -kilpailusarjan kevätkauden päättävä osakilpailu päättyi juuri. Tälläkin kerralla asemia oli mukava...